LOTNISKO BBI

Jestem już we Frankfurcie, w drodze powrotnej do Gdańska. Właściwie to miałem napisać jeszcze parę słów o wyjeździe z Manili, ale przypomniało mi się, że juz chyba ze dwa lata noszę się z zamiarem napisania notki o nowym lotnisku dla Berlia, które reklamowało się swego czasu na turystycznym kiermaszu w Szczecinie, i z ich folderu zaczerpnąłem poniższe informacje. Może tak się bowiem zdarzyć, że za niedługo ów wpis straciłby na ktualności, tak samo jak być może zamiast przez Frankfurt lub Monachium, zaczniemy latać przez Berlin.

Trzy berlińskie lotniska: Schönefeld, Tegel i Tempelhof z coraz większym trudem dawały sobie radę z narastającym ruchem pasażerskim. Berlin był jedną z nielicznych stolic na świecie, wokół której nie koncentrowały się główne, międzynarodowe połączenia lotnicze danego kraju. Dla Niemiec głównymi portami lotniczymi pozostawały Frankfurt oraz Monachium, i chociaż miały one liczne (praktycznie co godzinę) połączenia lotnicze z Berlinem, to jednak wymagało to dodatkowej przesiadki.

Zadecydowano, że zamiast z lepszym lub gorszym skutkiem powiększanych trzech portów lotniczych, powstanie jeden, ale ogromny, ze zdolonością do obsługi nawet czterdziestu milionów pasażerów rocznie. Bedzie się nazywać Berlin Brandenburg International Airport (BBI) i powstanie na bazie istniejącego lotniska Schönefeld. Tegel oraz Tempelhof zostaną zamknięte. Prace ruszyły w 2006 roku.


Budynki terminali będą położone pomiędzy dwoma niezależnymi pasami startowymi z prowadzącymi do nich licznymi drogami kołowania. Zapewni to sprawny ruch samolotów przy jednoczesną relatywnie niewielką drogą konieczną do pokonania przez podróżnych od stanowisk odpraw do bramek prowadzących na pokład samolotu.



Zakłada się, że około 50% podróżnych przybędzie na lotnisko środkami komunikacji miejskiej. Dlatego bezpośrednio pod halą odpraw będzie znajdować się dworzec kolejowy z sześcioma torami, na których będą mogły zatrzymywać się pociągi dalekobieżne. Oprócz tego z dworca odjeżdżać będzie Airport-Shuttle, specjalny pociąg, który będzie dowozić pasażerów do centrum Berlina w czasie krótszym niż dwadzieścia minut. Dodatkowo liczne kolejki S-Bahn oraz autobusy. Dla zmotoryzowanych autostradowe połaczenie z obwodnicą stolicy (Berliner Ring). Dodatkowo dla biznesmanów ważny jest fakt, że po sąsiedzku powstanie BBI Business Park Berlin, z miejscami na rozwijanie produkcji przemysłowej oraz handlu. Oczywiście do obsługi zarówno ruchu pasazerskiego jak i parku przemysłowego powstanie cała infarstruktura Airport City, na którą składać się mają m.in. liczne hotele, centra konferencyjne, restauracje, sklepy, parkingi i.t.d. Szacuje się, że lotnisko ma dać czterdzieści tysięcy nowych miejsc pracy w regionie.


Nie śledziłem postępów tej inwestycji, więc nie wiem na jakim etapie znajduje się w tej chwili. Znając jednak niemiecką precyzję i planowanie, mogę zakładać, że rzeczywistość nie odbiega zbytnio od założeń, a te według owego folderu wyglądały następująco (piszę tylko o finale):

2008 – zamknięcie lotniska Tempehof

Maj 2011 – próbne uruchomienie i sprawdzanie wszystkich systemów technicznych

30 października 2011 – Rozpoczęcie działalności BBI. W 2011 roku ruch lotniczy będzie skonsolidowany na lotnisku BBI w Schönefeld. Po rozpoczęciu działalności BBI, lotnisko Tegel zostanie całkowicie zamknięte.

Frankfurt, 01 października 2011; 09:20 LT

P.S.

Według informacji znalezionych na stronie lotniska, otwarcie BBI ma nastąpić 3 czerwca 2012 r. Niemcy więc również notują poślizgi. Lotnisko Tegel zostanie zamknięte wkrótce po otwarciu Berlin Brandenburg International. 

Komentarze