Trochę nie po kolei, ponieważ ten tekst miał się znaleźć przed relacją z finału Tall Ship Races. Zanim „Dar Młodzieży” wypłynął wziąć udział w regatach, 4 lipca obchodził w Gdyni swoje trzydzieste piąte urodziny. Miałem okazję wziąć udział w tej uroczystości.
Pamiętam tamte czasy. „Dar Pomorza” odchodził na zasłużoną emeryturę i sprawą pilną było znalezienie następcy. Można było odkupić jakiś stary, mocno nadgryziony zębem czasu żaglowiec, lecz Stocznia Gdańska podjęła się szczególnego wyzwania. Zaprojektowano zupełnie nowy statek.
Jak sfinansować jego budowę? Nie zapominajmy, że był początek lat osiemdziesiątych XX wieku. Polska gospodarka sięgnęła dna. Kraj bankrutował. W takich warunkach porywać się na nowy projekt? Skąd wziąć pieniądze? Ze składek. Czyich? Młodzieży! Młodzież objęła patronat nad budową fregaty, która nazywać się miała „Dar Młodzieży”. Nie pamiętam, kto rzucił to hasło i kto koordynował młodzieżową aktywność związaną z patronatem. Początek jak to zwykle bywa był pełen zapału, lecz kiedy wygaszono reflektory, zabrano mikrofony, a dziennikarze zajęli się innymi tematami, entuzjazm przygasł. Przygasł tak bardzo, że zanosiło się na skandal, bowiem termin oddania żaglowca do eksploatacji się zbliżał, a zebranych przez młodzież funduszy było daleko za mało. Wydawało się, że akcja umarła śmiercią naturalną. Budowę dokończono za inne (rządowe?) pieniądze. Nazwa jednak pozostała. 4 lipca 1982 na „Darze Młodzieży” roku podniesiono banderę. Ufundowała ją Bydgoszcz.
Po trzydziestu pięciu latach ponownie Bydgoszcz przekazała nową banderę.
Kilka minut po jej wręczeniu, ogromna, biało-czerwona, o wymiarach pięć na osiem metrów, flaga zawisła na gaflu.
Jak bardzo udaną konstrukcją był „Dar Młodzieży”, niech świadczy fakt, że kiedy tuż po podniesieniu bandery wypłynął na regaty Tall Ship Races 1982, od razu je wygrał, wyprzedzając na mecie w Lizbonie niemiecki Gorch Fock o niecałe piętnaście minut. Smaczku zwycięstwa dodaje fakt, że ‘podczas tamtych regat „Dar Młodzieży” przerwał na jakiś czas rywalizację, by ratować jednego z załogantów jachtu „Peter von Danzig”. Wygrał pomimo to.
Od tamtej pory statek odbył ponad 200 podróży i pokonał ponad pół miliona mil morskich. Loga najciekawszych z nich zostały uwiecznione na forszocie nadbudówki.
Wśród najbliższych planów fregata ma m.in. podróż dookoła świata, w którą wyruszy w 2018 roku, by m.in. wziąć udział w Światowych Dniach Młodzieży w Panamie w styczniu 2019 roku. Nad tą podróżą objął patronat polski rząd.
„Dar Młodzieży” okazał się pierwszym z sześciu bliźniaczych żaglowców. Pięć następnych zamówił i zakupił ówczesny Związek Radziecki. Były to „Mir” (1987), „Drużba” (1987), „Chersonez” (1989), „Pallada” (1989) oraz „Nadieżda” (1991). Z owej radzieckiej piątki, wszystkie oprócz „Drużby” pływają pod rosyjską banderą. „Drużba” nosi banderę ukraińską i z tego, co udało mi się odszukać na jej temat, po epizodzie pływania w roli statku pasażerskiego, prawdopodobnie od kilku lat stoi na przysłowiowym sznurku w Odessie, czekając na lepsze pod względem ekonomicznym czasy. Jak udaną konstrukcją okazał się „Dar Młodzieży” może świadczyć fakt, że siostra bliźniaczka, „Pallada”, nazywana jest najszybszym żaglowcem świata, dzierżąc rekord prędkości 18,7 węzła uzyskany podczas jednych z regat Tall Ships. Jestem pewien, że jeszcze nie raz usłyszymy o pięknych osiągnięciach fregat zbudowanych w Gdańsku.
Jednym z punktów urodzinowych uroczystości było odsłonięcie pamiątkowej tablicy ku czci pierwszego komendanta „Daru Młodzieży”, Tadeusza Olechnowicza, zmarłego 28 grudnia 2016 roku w Bremerhaven.
Kapitan Olechnowicz był ostatnim komendantem „Daru Pomorza” (1977-1981), w naturalny sposób kontynuując tę funkcję po wejściu do eksploatacji „Daru Młodzieży” (1982-1984 i 1991-1992). Tablica pamiątkowa wmurowana została w nabrzeże, przy którym zwyczajowo w Gdyni cumuje „Jego” statek.
Pożegnałem „Dar Młodzieży” pięknie prezentujący się w gali banderowej przy Skwerze Kościuszki. Pomyślnych wiatrów w następnych rejsach i długiej, pełnej sukcesów służby pod biało-czerwoną banderą!
Gdańsk, 20.08.2017; 00:40 LT